Aktualności
05 Paź 2018

Wierzę w etykę na naszym rynku

Szanowni Partnerzy,

W ciągu ostatniego tygodnia pojawiło się wiele informacji dotyczących współpracy instytucji pożyczkowych oraz jednej z sieci afiliacyjnych. Uważamy, że przejrzystość służy wszystkim uczestnikom rynku, dlatego poniżej przedstawiamy Wam informacje dotyczące tej sprawy. Przede wszystkim zależało nam na wyjaśnieniu problemu, a nie jego eskalacji, dlatego też dotychczas wstrzymywaliśmy się z komentarzami. Teraz znamy już fakty i naszym zdaniem czas się nimi podzielić.

Chronologia wydarzeń była następująca. W lipcu grupa 4Finance zauważyła anomalie na ruchu z jednej z sieci afiliacyjnych. Konsultowaliśmy temat z partnerami zewnętrznymi i pod koniec września ustaliliśmy źródło problemów. Zgodnie z tym co napisał dzisiaj Puls Biznesu był to tzw. cookie stuffing. Jest to działanie sprzeczne z naszą dotychczasową praktyką, jak również z dobrymi obyczajami współpracy biznesowej.

Zgodnie z przyjętą praktyką rynkową wynagrodzenie za wygenerowaną przez wydawcę sprzedaż zostaje naliczone w momencie, kiedy na danej witrynie następuje przekierowanie do strony instytucji finansowej. Dopiero po przekierowaniu nadawane jest ciasteczko z kodem afilianta. Ujawnione naruszenie polegało na nadawaniu plików cookie instytucji finansowej już na witrynach wymienionych poniżej. Dzięki temu wydawca otrzymywał wynagrodzenie za wszystkich użytkowników, którzy znaleźli się na stronie należącej do sieci i otrzymali pożyczkę w ciągu 30 dni od nadania cookie. Tym samym nie następowało tutaj kluczowe dla transakcji bezpośrednie przejście na stronę właściwego pożyczkodawcy.

Jak się okazało działanie to dotyczyło nie tylko spółek z grupy 4Finance, ale wielu reklamodawców. Masowe nadawanie plików cookie zarejestrowaliśmy na stronach:

– pozyczkaportal.pl – witrynie należącej do Loando s.c. Suwik Zastrzeżyński

– loando.pl – witrynie należącej do Loando sp z o.o. ( w zarządzie Maciej Suwik i Tymon Zastrzeżyński)

– ratka.pl – witrynie należącej do Money Beat sp. z o.o. (osoby powyżej także w zarządzie)

Wszystkie transakcje wygenerowane z tych witryn przypisane były do sieci Affiliate44. Informację o tej praktyce przekazaliśmy innym uczestnikom rynku, rozpoczęliśmy konsultacje co do dalszych kroków i zabezpieczenie materiałów potwierdzających proceder. To był też moment, gdy wiadomości dotyczące sprawy w ograniczonym zakresie zaczęły trafiać także do Was. Opisany mechanizm działał na szkodę nie tylko reklamodawców, ale całego ekosystemu afiliacji. Zaburzał ocenę efektywności poszczególnych wydawców, ograniczał przychody innych sieci i generalnie promował kombinowanie zamiast rozwoju opartego o etyczne działania.

W naszej ocenie jest to wydarzenie bezprecedensowe, które zdecyduje o kształcie rynku na najbliższe lata. Czy będzie to współpraca oparta na wzajemnym zaufaniu, czy damy przyzwolenie na oszukiwanie, a wystarczającym będzie, że osoba złapana za rękę przeprosi i odda pieniądze.

Dla grupy 4Finance możliwa odpowiedź była tylko jedna. Wobec tego grupa podjęła decyzję o wypowiedzeniu umowy sieci Affiliate44 i zakończeniu współpracy ze wszystkimi innymi spółkami powiązanymi z nią kapitałowo lub osobowo.

Jesteśmy przekonani, że w długim okresie ta sytuacja wpłynie na rynek wyłącznie pozytywnie. Będzie bardziej dojrzałym i pewnym źródłem leadów oraz sprzedaży. Z naszej strony nie planujemy ograniczenia współpracy z wydawcami. Zapraszamy do niej wszystkich wydawców za pośrednictwem sieci, z którymi współpracujemy.

 

Pozdrawiam serdecznie,

Tomasz Więckowski

Dyrektor Marketingu Vivus.pl, w imieniu grupy 4Finance

Autor

Tomasz Więckowski

Podobne artykuły